Трябва да избягвате тези ултра преработени храни

Яденето на свръхпреработени храни е свързано с ранен риск от смърт, според резултатите от 30-годишно проучване, но също така подчертава как различните храни имат различни ефекти.

Преработените меса и сладките храни и напитки не са свързани със същите рискове като ултрапреработените пълнозърнести храни, например, каза водещият автор на изследването д-р. Mingyang Song, доцент по клинична епидемиология и хранене в Harvard TH Chan School of Public Health.

Проучването анализира данни от повече от 100 000 здравни работници в Съединените щати, които не са имали анамнеза за рак, сърдечно-съдови заболявания или диабет. От 1986 г. до 2018 г. участниците предоставяха информация за своето здраве и начин на живот на всеки две години.

На всеки четири години те попълваха подробен въпросник за храната.

Групата, която яде най-малко ултрапреработени храни, яде средно около три порции на ден, докато най-високата яде средно седем порции на ден, според проучване.

Тези, които ядат най-много, са имали 4% по-висок риск от смърт поради каквато и да е причина, включително 9% по-висок риск от невродегенеративни смъртни случаи, показват данните.

Сонг описва корелацията като „умерена“, отбелязвайки, че връзката не е еднакво силна сред всички видове ултра-преработени храни.

Констатациите в това проучване са в съответствие със стотици други проучвания, но това, което прави това изследване уникално, е неговият анализ на различни подгрупи в категорията на свръхпреработените храни, каза д-р. Марион Нестле, Полет Годард, почетен професор по хранене, изследвания на храните и обществено здраве в Нюйоркския университет.

Трябва ли да се отървем от всички ултрапреработени храни?

Сонг не препоръчва непременно пълното изрязване на всички ултрапреработени храни, защото това е разнообразна категория

„Зърнените култури, пълнозърнестият хляб, например, също се считат за ултра преработени храни, но те съдържат различни полезни хранителни вещества като фибри, витамини и минерали“, каза той. „От друга страна, мисля, че хората трябва да се опитват да избягват или ограничават консумацията си на определени ултра-преработени храни, като преработено месо, подсладени със захар напитки, а също и потенциално изкуствено подсладени напитки.“

Има и още въпроси, на които трябва да се отговори, когато става въпрос за ултра-преработени храни.

Цялостното хранене е най-важно

Изследователите също установиха, че най-важният фактор за намаляване на риска от смърт е качеството на цялостната диета на човек, каза Сонг.

„Ако хората поддържат като цяло здравословна диета, не мисля, че трябва да се плашат или да се страхуват“, каза той. „Цялостният диетичен модел все още е доминиращият фактор, определящ здравните резултати.“

Здравословното хранене е разнообразно, с възможно най-много цветни плодове и зеленчуци и пълнозърнести храни, обясняват специалистите.

Те посочват, че ако сме загрижени за хранителните добавки, тогава трябва да избираме храни с ниски нива на добавки. „Просто имайте предвид хранителното съдържание (на ултра-преработените храни), което избирате да консумирате.“

Също така е важно да се признае, че храната трябва да се консумира балансирано. Плодовият сок съдържа полезни витамини, минерали и антиоксиданти, ако се консумира умерено, но твърде много ще има високи нива на захар, които могат да надделеят над ползите от тях.

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.