Проучване открива възможна причина за преяждане и затлъстяване

Голям нов научен анализ предполага, че най-добрият начин да отслабнете е да намалите не само захарта или само въглехидратите, но и двете. „Въпреки че практически всички хипотези обмислят намаляване на приема на ултра-преработени и „бързи“ храни, често не е ясно дали фокусът трябва да бъде върху намаляване на приема на захар, върху намаляване на въглехидратите с висок гликемичен индекс, мазнини, полиненаситени мазнини или просто увеличаване прием на протеин.“ пишат изследователите в своята статия.

„Тук разглеждаме различни диетични хипотези, които са свързани със затлъстяването. Смятаме, че различните споменати хипотези са предимно правилни и въпреки че изглеждат несъвместими отвън, всички те могат да бъдат обединени на базата на хипотеза, известна като оцеляването на фруктозата хипотеза“, обяснява д-р Ричард Джонсън от Факултета по медицина , Университета на Колорадо.

Фруктозата е вид захар, която може да се намери естествено в плодовете, където е балансирана с витамини и фибри, така че ежедневната консумация на плодове не е проблем. В допълнение, човешкото тяло може да произвежда малки количества фруктоза след консумация на въглехидрати, като глюкоза и солени храни.

Въпреки това, ако глюкозата се добави към подсладители, като бяла захар или царевичен сироп, нивото на тези захари в нашата диета може неусетно да се повиши.

Джонсън и колегите му откриха, че метаболизмът на фруктозата в организма (фруктолиза) причинява спад в съединение, наречено аденозин трифосфат (АТФ), което осигурява енергия за клетъчните процеси в тялото. Когато нивата на АТФ паднат до достатъчно ниско ниво, това е сигнал за тялото ни, че имаме нужда от повече „гориво“, което води до чувство на глад, съобщава „Сайънс алърт“. 

Точно това изследователите наричат ​​хипотезата за оцеляване на фруктозата, която обединява различни теории за причините за затлъстяването, дори тези, които изглеждат напълно несъвместими, като прием на мазнини срещу прием на въглехидрати. „По същество тези теории, които поставят редица метаболитни и диетични двигатели в центъра на епидемията от затлъстяване, представляват части от пъзел, които са обединени от едно последно парче: фруктоза“, казва Джонсън.

Учените обясняват, че фруктозата е това, което кара метаболизма ни да премине в режим на „недостатъчно захранване“, което ни кара да губим контрол над апетита си, а нездравословната храна се превръща в основния източник на калории, което насърчава наддаването на тегло. Посоченият режим „недостатъчна мощност“ всъщност е фалшив сигнал  , който тялото ни изпраща и тук възниква проблемът: фруктозата само имитира състояние с ниска енергия , като намалява АТФ в клетките на тялото, дори когато има много налична енергия под формата на складирани мазнини. С други думи, фруктозата пречи на тялото да използва тази съхранена енергия.

В някои контексти това може да е нещо добро. Например мечките, които се подготвят за зимен сън, могат да запазят запасите си от мазнини, като ядат плодове, но при хората е малко по-различно. „Този ​​еволюционно базиран механизъм помага на животните да съхраняват мазнини, когато храната все още е налична, преди очаквания недостиг на храна“, пишат изследователите. Авторите на изследването смятат, че въпреки че основната роля на тези фалшиви сигнали е да ни помогнат да оцелеем, днес този ефект преминава от полезен към отрицателен, защото води до много съвременни заболявания поради преяждане, т.е. прекомерна консумация на захар, мазнини , въглехидрати…

Учените заключават, че това откритие се нуждае от допълнително проучване, но че може да бъде много важно за бъдещи изследвания на ролята на фруктозата при контролирането на апетита и преяждането. 

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.