Колко често трябва да се изхождате? Отговорът може да ви изненада

Всички ходим до тоалетна, но се оказва, че това не е нещо, което трябва да се прави всеки ден. Движението на червата всеки ден е мит, каза гастроентерологът Фоласейд Мей пред CNN.

„Понякога трябва да напомня на пациентите, че няма фиксиран или нормален брой движения на червата“, казва тя.

Д-р Майкъл Камилери смята, че тази идея идва от Викторианската епоха, когато се е казвало, че ежедневното изхождане ни прави по-здрави.

„Не е необходимо. Някои ходят до тоалетна десет пъти на ден, а някои три пъти седмично. Всичко в този диапазон се счита за нормално“, казва д-р Мей.

Когато говорим за движения на червата като мярка за здраве, честотата не е единственият важен фактор. Диетата, хидратацията, стресът, възрастта, някои лекарства и социалните обстоятелства влияят на това колко често трябва да имаме движение на червата.

На какво трябва да обърнете внимание?

„Формата, външният вид или консистенцията на изпражненията всъщност са много по-добри критерии от честотата на изхождане“, отбелязва д-р Камилери.

Медицинските специалисти оценяват качеството на изпражненията с помощта на диаграмата на изпражненията Bristol, която класифицира изпражненията в седем групи. Най-здравословните изпражнения са тези с номера три и четири, които се описват като „гладки, меки изпражнения с форма на колбаси или змии“.

Ако се напрягате прекомерно, когато се опитвате да се изхождате или чувствате, че не сте изпразнили червата си напълно, може да се наложи да направите промени, за да имате по-здравословно качество на изпражненията, казват експертите. Поддържането на краката ви повдигнати, докато седите на тоалетната, може да помогне за това.

„По този начин повдигате коленете си над бедрата, отпускайки мускулите на тазовото дъно, които поддържат червата и позволяват на изпражненията да преминават по-лесно“, казва гастроентерологът Триша Пасрича.

„През историята сме се изхождали, докато сме клякали, а днес се опитваме да го правим с крака под ъгъл от 90 градуса.“ Това всъщност създава проблеми“, добави тя.

Как да работим върху здравето на храносмилателната система?

За да поддържаме червата си здрави, най-важното е да подбираме разумно храните и напитките, които консумираме. Получаването на достатъчно фибри от зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни и ядки може да предотврати запека. Общият прием на фибри трябва да бъде най-малко 25 грама на ден, според Американската администрация по храните и лекарствата.

Някои изследвания са установили, че кивито и сините сливи могат да бъдат особено полезни за облекчаване на запека, но не яжте твърде много фибри, тъй като това води за връзка с метеоризъм или течни изпражнения, предупреждават гастроентеролозите.

Хидратацията също е важна, защото омекотява изпражненията. Според д-р Камилери кафето или кофеиновите напитки могат да стимулират контракциите на дебелото черво и по този начин да насърчат изпразването. От друга страна, диета с високо съдържание на мазнини може да забави храносмилателната ви система.

Движението също е важно, но колко бързо или бавно храната се движи през храносмилателния тракт също може да зависи от генетиката.

„Медицински състояния като хипотиреоидизъм, синдром на раздразнените черва или улцерозен колит могат да повлияят на редовността, както и някои лекарства като опиоиди и антидепресанти. Раждането или наддаването или загубата на тегло също могат да причинят дисфункция на тазовото дъно, затруднявайки уринирането“, казва д-р Мей, както съобщава Index.

Ако сме стресирани, хормоните и промените в нервната система могат да попречат на изпражненията да се придвижат в ректума, което води до запек. Някои хора изпитват другата крайност – диария – когато са стресирани. За някои проблемът е дискомфортът от дефекация в близост до други, така че избягват да използват тоалетната в училище или на работа.

„Не отлагайте – подходящият момент за голямо изхождане е, когато усетите желание“, завършват лекарите.

Вижте още:
Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.