Избягвайте тези 4 храни, за да запазите страхотна памет

Можем да се погрижим за здравето на мозъка, като избягваме храни, които му вредят. Известно е, че омега-3 мастните киселини и антиоксидантите предпазват мозъка от увреждане, а оттам и когнитивните способности и паметта .

Вече се знае много за връзката между здравия чревен микробиом и настроението, но има храни, които, когато се консумират в големи количества, могат да увредят микробиома или директно да засегнат самия мозък. Кои са тези храни и защо е добре да ограничите консумацията им, прочетете по-долу.

За здравето на мозъка можем да се погрижим и като избягваме храни, които му вредят.

Известно е, че омега-3 мастните киселини и антиоксидантите предпазват мозъка от увреждане, а оттам и когнитивните способности и паметта. Вече се знае много за връзката между здравия чревен микробиом и настроението, но има храни, които, когато се консумират в големи количества, могат да увредят микробиома или директно да засегнат самия мозък. Кои са тези храни и защо е добре да ограничите консумацията им, прочетете по-долу.

Ако искате да запазите ума си остър с напредване на възрастта, избягвайте сладките напитки. Изследванията показват, че хората, които пият много газирани напитки, сладък чай и други подсладени напитки, са по-склонни да имат проблеми с паметта, според WebMD . Тези напитки, които често съдържат вид захар, наречена фруктоза, могат дори да накарат някои части на мозъка да се свият.

Газираните напитки, спортните и енергийните напитки, както и плодовите сокове не само увеличават обиколката на талията и риска от диабет тип 2, но могат и да нарушат когнитивните способности. Прекомерната консумация на газирани напитки увеличава шансовете за развитие на диабет тип 2, за който изследванията показват, че увеличава риска от болестта на Алцхаймер. В допълнение, по-високите нива на кръвната захар могат да увеличат риска от деменция, дори при хора, които нямат диабет.

Въпреки че мозъкът ни  използва енергия под формата на глюкоза, за да управлява клетъчната активност, диета с високо съдържание на захар може да доведе до излишък на глюкоза в мозъка, което може да причини увреждане на паметта и по-малка гъвкавост в хипокампуса, частта от мозъка, която контролира паметта. Не забравяйте, че много солени храни също имат скрити добавени захари, като например купени от магазина сосове за паста, кетчуп, дресинги за салати и дори консервирани супи. Заменете ги с домашно приготвени ястия от цели храни.

Рафинирани въглехидрати

Захарите и силно преработените зърнени храни, като бяло брашно, имат висок гликемичен индекс (GI), което означава, че се усвояват бързо от тялото, което води до скокове в нивата на кръвната захар и инсулина. Когато се консумират в големи количества, тези продукти често имат висок гликемичен товар (GI), който се отнася до това колко консумираната храна повишава нивата на кръвната захар в зависимост от размера на храната.

Изследванията показват, че само едно хранене с висок гликемичен товар може да влоши паметта при деца и възрастни. Също така, същото проучване на здрави студенти установи, че тези, които са имали по-висок прием на мазнини и рафинирана захар, също са имали по-лоша памет. Този ефект върху паметта може да се дължи на възпаление на хипокампуса, частта от мозъка, която засяга паметта, както и чувствителността към сигналите за глад и ситост. Възпалението се счита за рисков фактор за дегенеративни мозъчни заболявания, включително болестта на Алцхаймер и деменция.

Рафинираните въглехидрати могат да имат и други ефекти върху мозъка. Едно проучване установи, че шест- до седемгодишните, които консумират храни с високо съдържание на рафинирани въглехидрати, също имат по-ниски резултати в невербалната интелигентност. „Здравословните“ въглехидрати с по-нисък гликемичен индекс включват храни като зеленчуци, плодове, бобови растения и пълнозърнести храни.

През мачтата

Трансмастните киселини са вид ненаситени мазнини, които могат да имат вредно въздействие върху здравето на мозъка. Въпреки че трансмазнините се срещат естествено в животински продукти като месо и млечни продукти, те не са основен проблем, тъй като не присъстват в големи количества. Изкуствено произведените трансмазнини са проблем и могат да бъдат намерени в закуски, готови сладкиши и пакетирани бисквити.

Изследванията показват, че консумацията на голямо количество трансмазнини може да причини по-висок риск от болестта на Алцхаймер, по-слаба памет и увреждане на когнитивните способности. Освен върху мозъка, трансмазнините имат отрицателно въздействие върху много други аспекти на здравето, включително здравето на сърцето и възпалението, според Healthline .

Изкуствени подсладители Използването на изкуствени подсладители без хранителна стойност може да увеличи количеството на „лошите“ бактерии в червата, което може да повлияе негативно на настроението. Подсладителите захарин, сукралоза и стевия се открояват, а аспартамът е най-вреден, каза д-р Ума Найду, диетолог психиатър, мозъчен експерт от Харвардското медицинско училище пред CNBC.

Аспартамът се състои от фенилаланин, метанол и аспарагинова киселина. Фенилаланинът може да премине кръвно-мозъчната бариера и да наруши производството на невротрансмитери. В допълнение, аспартамът е химически стресор и може да увеличи чувствителността на мозъка към оксидативен стрес, според Healthline. Изследванията показват, че тези фактори могат да причинят отрицателни ефекти върху способността за учене и емоциите и са наблюдавани при хора, които консумират аспартам в прекомерни количества.

В едно проучване учените разглеждат ефектите от диета с високо съдържание на аспартам. Участниците са консумирали приблизително 25 mg аспартам на килограм телесно тегло в продължение на осем дни. В края на проучването те са били по-раздразнителни, имали са по-високи нива на депресия и са се представяли по-зле на умствените тестове. Друго проучване установи, че хората, които консумират изкуствено подсладени напитки, имат повишен риск от инсулт и деменция, въпреки че точният вид подсладител не е уточнен.

Алкохол

Когато се консумира умерено, алкохолът може да бъде приятно допълнение към изисканата храна. Прекомерната консумация обаче може сериозно да засегне мозъка. Хроничната консумация на алкохол води до намаляване на обема на мозъка, метаболитни промени и прекъсване на невротрансмитерите, химикали, които мозъкът използва за комуникация. Хората, страдащи от алкохолизъм, често имат дефицит на витамин В1. Това може да доведе до мозъчно заболяване, наречено енцефалопатия на Вернике, което след това може да се развие в синдром на Корсаков. Този синдром  се характеризира с тежко увреждане на мозъка, включително загуба на паметта, зрителни смущения, объркване и нестабилност.

Прекомерната консумация на алкохол също може да повлияе негативно на неалкохолиците. Обилното пиене в един епизод е известно като „преяждане“ и изследванията показват, че могат да накарат мозъка да интерпретира емоционалните сигнали по различен начин от обикновено. Например, хората имат намалена чувствителност към тъжни лица и повишена чувствителност към гневни лица. Предполага се, че тези промени в разпознаването на емоциите са причина за агресията, предизвикана от алкохола.

Вижте още:
Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.